پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

چگونه يك رستوران را راه اندازي كنيم؟

۴ بازديد

كارآفرينان حرفه ي غذا و رستوران اغلب در روياي راه اندازي موفق رستوران و تبديل علاقه ي خود به حرفه اي جهت افزايش سود مالي هستند. البته ، شما مي دانيد كه براي شروع كار حتما بايد يك مكان مناسب در نظر گرفته باشد، تجهيزات آشپزخانه رستوران خريداري شود، يك منوي جذاب براي مشتريان هميشگي خود داشته باشيد، كارمندان خوبي را انتخاب كنيد و قبل از افتتاح رستوران جديد خود آن را از هر نظر آماده كنيد. اگرچه، قدم هاي زيادي وجود دارد كه بايد قبل از بازگشايي رستوران در نظر داشته باشيد.

راه اندازي آشپزخانه صنعتي مانند رستوران مسئوليت هاي زيادي را براي شما به همراه خواهد داشت، بنابراين وقتي ميخواهيد يك رستوران تاسيس كنيد مطمئن شويد كه براي تمامي اين قدم ها آماده هستيد.

وظايف خود را در مراحل راه اندازي رستوران به خوبي انجام دهيد

در يك شغل به خصوص، انجام دادن وظايف مقرر شده قبل از شروع آن كار يك قدم ضروري براي موفقيت است. اين امر به خصوص براي رستوران ها از جهت دانستن اين نكته كه تنها شناخت غذاي خوب كافي نيست، صدق ميكند. جو اريكسون، معاون رستوران owner، مي گويد كه سالانه هزارها رستوران تازه تاسيس در كار خود شكست مي خورند، چرا كه آگاهي و يا آمادگي براي كارهايي كه بايد انجام دهند ندارند.

حتي اگر شما در يك رستوران كار كرده ايد، هنوز درس هاي قانوني، مديريتي و بازاريابي فراواني براي يادگيري وجود دارد. يكي از مسائلي كه رستوران ها بايد به آن واقف باشند مجوز مخصوص هر كشور  و مقررات سلامتي است. مايكل استامپ، يك وكيل متخصص در جورجيا درحيطه مجوز نوشيدني ها و دادرسي مهمان نوازي، بر اهميت آگاهي از سياست هاي قانوني كشوري كه راه اندازي رستوران در آنجا صورت مي‌گيرد تاكيد مي كند، بخصوص از آن جهت كه قوانين در كشورهاي مختلف گوناگون است. استامپ همچنين اضافه مي كند كه رستوران هاي در حال بازگشايي بايد به روند بازرسي هاي بهداشتي توجه داشته باشند.

تا جايي كه مي توانيد در زمينه رستوران داري تجربه ي شغلي كسب كنيد

شناخت نقاط اتكاي خود در صنعت رستوران داري به عنوان شخصي كه براي اولين بار تصميم به راه اندازي رستوران دارد، مي تواند دشوار باشد. اگر خود شما به شخصه تجربه اي در زمينه رستوران داري يا خريد تجهيزات رستوران نداريد، بهتر است با كسي شريك شده و يا شخصي را براي انجام كارها استخدام كنيد.

زماني كه يكي از رستوران دارها در آتلانتا در سال2000 شروع به كار كرد، او و همكارش هر دو با هم به آماده كردن غذاها مي پرداختند و هم مديريت رستوران را انجام مي دادند، اما او چيزي درباره ي مسائل مرتبط با بازرگاني نميدانست. او مي گويد:” آرزو ميكردم زمان شروع كار خود ميدانستم كه چگونه با آنها مذاكره كنم. من فكر مي كنم تمامي رستوران داراني كه با مسائل بازرگاني نا آشنا هستند بايد وكيلي را انتخاب كنند كه در اين زمينه تخصص داشته باشد”.

توني دويل، مالك گروه HK Hospitality، از 12 سالگي در رستوران هاي مختلف مشغول به كار بوده است و رستوران هاي موفق زيادي را راه اندازي كرده است، اما هنگامي كه اولين رستوران خود را بازگشايي كرد هنوز چيزهايي زيادي براي يادگيري داشت.

او مي گويد:” مسائل زيادي وجود داشت كه من قبلا با آنها دست و پنجه نرم نكرده بودم- كاركنان، ليست حقوق، ماليات، مديريت حساب هاي مالي، و غيره. شما نياز داريد قبل از شروع كار آگاهي زيادي در مورد تجارت خود داشته باشيد. مسائل زيادي وجود دارند كه مردم قادر به ديدن آنها نيستند”.

براي رستوران يك مكان مناسب انتخاب كنيد

مكان رستوران بدون يك مكان مناسب شما حتما با شكست مواجه خواهيد شد، حتي اگر رستوران بسيار خوبي باشد. پائولا بوترو كه 30 سال در كسب و كار رستوران داري بوده است، قبل از آمدن به رستوران فعلي خود، سه بار در منهتن مكان رستوران خود را تغيير داد. ماركو پيپولو، مالك رستوران ماركوني، از پنج رستوران خود درس هاي ارزشمندي گرفت، ولي يكي از ارزشمندترين آنها اين بوده است كه مكان رستوران مي تواند باعث موفقيت و يا شكست رستوران شما شود.

حتي با وجود داشتن يك رستوران بيرون بر باز هم مكان رستوران مي تواند يك مسئله ي مهم باشد. دانيل شمپتوب، موسس و آشپز TLT Food، اولين روز پر چالش كاري خود را در The Lime Truck(رستوراني در يك كاميون) به ياد مي آورد. او كه جوش آوردن كاميون و منتظر ماندن براي كمك را به ياد مي آورد مي گويد:” من و شريكم در جايي دور افتاده گير كرده بوديم- ما سوخت كافي براي روشن كردن اتومبيل خود نداشتيم و كاميون روشن نمي شد”. او همچنين اضافه مي كند:” مسائل ديگري مانند ترافيك نيز وجود داشتند”.

در رستوران بايد انطباق پذير باشيد

بايد بدانيد در حاليكه تداوم در سرويس دهي و ارائه ي غذاهاي خوب براي موفقيت از اهميت زيادي برخوردار است، رستوران داري يك تجارت ايستا نيست و هميشه پويا است. پيپولو مي گويد:” سال ها طول كشيد تا من متوجه شوم كه نياز است شغل خود را به روز رساني كنيد، و همراه با ذائقه ي هميشه در تغيير جمعي نوآوري داشته باشيد”.

شمتوب تصديق مي كند كه منوي رستوران او براي افراد جديد، و غذاهاي تازه خلق شده هميشه در حال تغيير است. وقتي شما در مورد مفهوم كلي منو به ايده مي رسيد، بايد به اندازه ي كافي انعطاف پذيري داشته باشد كه هنگام درخواست مشتريان براي يك غذاي جديد منوي شما بتواند تغيير كند.

مشتريان رستوران خود را در اولويت قرار دهيد

همه مي دانند كه براي موفقيت در راه اندازي رستوران نياز به سرو غذاهاي خوشمزه دارد، اما عوامل مهم ديگري نيز وجود دارند كه به موفقيت نسبت داده مي شوند- و قسمت اعظم آن منجر به خوشحالي و به دست آوردن مشتريان وفادار مي شود. اگر تنها يك مسئله وجود داشته باشد كه بوترو آرزو مي كرد به هنگام شروع كار آن را مي دانست، اين نكته است كه به دست آوردن مشتريان جديد دشوار است و نياز به زمان دارد، حتي اگر منوي شما بهترين باشد

 

او در مصاحبه اي گفت:” اين مشتريان هستند كه رستوران شما را ميسازند. شما با اطمينان دادن به اينكه به نيازهاي آنها توجه مي كنيد و بهترين خدمات رساني را براي آنها فراهم خواهيد كرد، مي توانيد اعتماد آنها را جلب كنيد. در بازار اين روزها، شما بدون داشتن شبكه هاي اجتماعي نمي توانيد به موفقيت برسيد. غذاي خوب مهم است، اما تكنولوژي نيز به همان اندازه خوب است. اين روزها تقريبا تمام رستوران ها از نرم افزار رستوران استفاده مي كنند”.

 

منبع: سپيدز

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.