جمعه ۱۴ اردیبهشت ۰۳

دلايل شكست رستوران ها چيست؟

۱۱ بازديد

پاسخ به سوال چرا رستوران ها خيلي سريع بعد از راه اندازي رستوران ورشكست مي شوند در ايران بستگي دارد كه از چه كسي پرسيده شود. اگر از يك مدير بپرسيد پاسخي متفاوتي خواهيد شنيد تا اگر همين سوال را از مالك رستوران، راه انداز، پرسنل يا حتي مشتريان بپرسيد. ولي واقعيت اين است كه براي يافتن پاسخ سوال چرا رستوران ها ورشكست مي شوند بهتر است به مراجع معتبر و كارشناسي كه تحقيقات علمي درباره علل ورشكست شدن رستوران ها انجام داده اند رجوع نماييم. بر طبق مطالعات منتشر شده توسط دانشگاه ايالتي اوهايو در سال 2005 درباره رستوران هاي ورشكست شده، باوجود هزينه هاي راه اندازي رستوران كه مبلغ قابل توجهي است،  60 درصد از رستوران در سال اول كسب و كار مي بندند يا تغيير مالكيت مي دهند و 80 درصد آنها طي 5 سال اول تعطيل مي شوند. دلايل زيادي براي شكست رستوران ها وجود دارد: از تعطيلي هايي كه به علت عدم رعايت اصول بهداشتي است تا نظر منفي مشتريان ناراضي. ساليانه 42 هزار راه اندازي رستوران انجام مي شود و  بين 50 تا 60 درصد آنها در سه سال اول مي بندند. 81?4 درصد از آنهايي كه ورشكست مي شوند دليلش مديريت ضعيف بوده است. خيلي از آنها مي توانستند نجات پيدا كنند اگر فقط كمك مي خواستند.

عوامل اصلي شكست رستوران ها

 

به فود كاست توجه نمي كنيد. در نظر داشته باشيد كه يك سوم كل هزينه هاي رستوران شما بايد به هزينه غذا يا فود كاست اختصاص يابد.

فقط يكبار در ماه COGS را حساب مي كنيد درصورتيكه اين محاسبه بايد به صورت هفتگي انجام شود.

با تامين كنندگان هرگز ملاقات نداريد درحاليكه بايد حداقل هر سه ماه يكبار با آنها جلسه بيزنس ريويو داشته باشيد.

از تجهيزات آشپزخانه رستوراني كهنه و دست چندم استفاده مي كنيد. تعمير مستمر اين تجهيزات رستوراني براي شما هزينه مضاعفي به وجود خواهد آورد.

 

چشم بسته سفارش خريد مي گذاريد و به گزارش انبار و ورودي و خروجي آن قبل از گذاشتن سفارش جديد توجه نمي كنيد.

به قيمت اقلامي كه ميخريد توجه نمي كنيد. فراموش نكنيد بايد قيمت متوسط مواد اوليه مورد نياز خود را در سطح شهر و كشور چك كنيد.

سفارش ها را بر اساس متوسط هاي تعيين شده انبار نمي گذاريد. براي موجودي هر آيتم كف و سقف تعيين كنيد تا نه كم بياوريد و نه زياد.

بدون تعيين دقيق بودجه سفارش مي گذاريد. بودجه هفتگي و به ريز براي خريد بر اساس هفته هاي قبل تهيه كنيد.

از نرم افزار اشتباه در رستوران تان استفاده مي كنيد و از گزارشات نرم افزارهاي مالي رستوراني بي بهره‌ايد.

بدون داشتن پايه و اساس قوي سعي در راه اندازي شعبه هاي جديد رستوراني مي كنيد.

 

فاكتورهايتان را تفكيك و طبقه بندي نمي كنيد.

خودتان حسابداري تان را انجام مي دهيد درصورتيكه بايد از يك حسابداري حرفه اي متخصص در صنعت غذا و متخصص در برآورد فود كاست استفاده كنيد.

فقط هزينه ها و درآمدهاي نقدي خود را حساب مي كنيد درحاليكه بايد براي محاسبه هزينه ها و درآمدها نگاه بلند مدت تر داشته باشيد.

از نيروي انساني خود در جاي اشتباه استفاده مي كنيد و از توانمندي ها و ظرفيت هاي آنان به خوبي بهره نمي بريد.

گزارش ضايعات خود را تهيه نمي كنيد. خراب شدن غذاها، شكستن ظروف و توليد ضايعات اجتناب ناپذير است ولي داشتن يك گزارش از اين موارد و حتي موارد مشكوكي مثل دزدي هاي احتمالي كاهش هزينه ها كمك خواهد كرد.

غذا يا نوشيدني هايي كه مشتريان تان سفارش نمي دهند را حذف نمي كنيد.

سفارش هاي مشتريان را براي مهندسي منو رستوران در نظر نمي گيريد.

به نظرات مشتريان به طور مناسب پاسخ نمي دهيد درحاليكه بايد به نظرات منفي با صبر، خلاقيت و هوشمندانه پاسخ دهيد.

 

غذاهاي خاص يا چرخشي در منو رستوران نداريد. داشتن يك سيگنيچر خاص به مشتريان تان تجربه منحصربفرد مي دهد.

منو دليوري و  بيرون بر نداريد. غافل نشويد تمايل افراد به سفارش غذا از خانه يا محل كار هر روز رو به افزايش است.

مديران و پرسنل رستوران را خوب آموزش نداده ايد.

در استخدام پرسنل رستوران خود هوشمندانه عمل نمي كنيد.

از فيدبك و نظرات پرسنل خود جويا نمي شويد يا نسبت به نظر آنها بي توجه هستيد. درحاليكه آنها منعكس كننده نظر و فيدبك مشتريان شما هستند.

بازاريابي خود را با زمان تطبيق نمي دهيد و از تكنيك هاي مدرن بازاريابي براي رستوران ها استفاده نمي كنيد.

هيچ ايونتي را در رستوران خود ميزباني نمي كنيد.

 

منبع: اتحاديه صنف دارندگان رستوران و سلف‌ سرويس هاي تهران

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.