جمعه ۱۴ اردیبهشت ۰۳

تفاوت كافه و كافي شاپ در چيست؟

۱۳ بازديد

كافه و كافي شاپ دركلمه كاملا شبيه بهم اند كه ممكن است شما با خود فكر كنيد كه اين صرفا خلاقيت در واژه پردازي يا بازي با كلمات است اما واقعيت امر اين است كه اينها تفاوت بسياري از لحاظ مواد غذايي سرو شده و منو ، دكور و غيره دارند و هردو هويت خود را از دورهم جمع شدن دو يا چند نفره و لذت بردن از مزه هاي مختلف و موسيقي ملايم و… بدست آورده اند. روز به روز كافه و كافي شاپ در تلاش اند تا با آفرينش فضايي مناسب تر بيشتر و بيشتربه هويت آرماني كافه وكافي شاپ نزديك شوند.

فرهنگ كافه و كافه نشيني و كافي شاپ در ايران هر روز بيشتر از ديروز در حال جا افتادن است و افراد بالاخص جواناني كه هر روز بيشتر با آداب ورسوم اين فرهنگ اخت مي شوند، در حال افزايش است. شايد در چند سال قبل شاهد ٣ الي ۴ كافي شاپ يا كافه در يك محل بوديم اما امروز شاهد ٣ الي ۴ كافه در يك خيابان هستيم و هر روز عده بيشتري به راه اندازي كافي شاپ علاقمند مي شوند و اين نشان از استقبال بسيار مردم دارد.

١- كافي شاپ فانتزي و تجاري:

معمولا فضاهاي دم دستي يا امكان آسان از نوشيدني ها كه در پاساژها و فروشگاه هاي زنجيره اي به وفور مي توان از آن ها يافت. فضاهايي موقت و دكوري براي آن پيش بيني نمي شود و با علائم ساده و امكانات ساده

٢-كافي شاپ سنتي و نيمه تجاري:

معمولا فضاهايي كه به خاطر قدمت و تاريخ شان مورد نظر و عنايت عامه ي جامعه قرار مي گيرند اين كافه ها معمولا در قسمت هاي قديمي يك شهر وجود دارند. از نظر تجهيزات كافي شاپ كمي از كافي شاپ فانتزي و تجاري پيشرفته تر و معمولا ساختار قديمي خود را حفظ مي كنند. 

ولي در اصل بيشتر به محلي مانند يك رستوران كوچك اتلاق ميشود!

در مورد تفاوت كافه و كافي شاپ بايد بگويم كه، كافي شاپ چيزي بين كافه و رستوران است كه هم قهوه و انواع نوشيدني ها در آن سرو ميشود و هم غذاي گرم و سرد. از زمان فراگير شدن قهوه، كافي شاپ در ايران، محلي براي سرو قهوه و دورهمي مشتريان و افراد و محلي براي شعرخواني و كتاب خواني بوده است. به همين دليل از همان ابتدا چيدمان و دكوراسيون كافي شاپ ها بصورت گفتگو محور و دور همي چيده مي شود. در نوع چيدمان كافي شاپ، مي توان ميز و صندلي ها را جلوي كافيشاپ و در محيط باز و تراس طراحي كرد تا مشتريان با حال و هواي بهتر و استمشام هواي تازه، از غذايي كه سفارش داده اند بيشتر لذت ببرند.

در كافي شاپ ها منو را روي ميز قرار مي دهند و گارسون براي گرفتن سفارش، سر ميز حاضر مي شود و سفارش را مي گيرد و غالبا هزينه بعد از صرف سفارش پرداخت مي شود. در كافي شاپ، تعداد پرسنل با توجه به حجم آن بيشتر از كافه است. و هزينه آن نسبت به كافه با توجه به هزينه پرسنل، مكان و هزينه هاي راه اندازي كافي شاپ گران تر است و البته هزينه آن از رستوران كمتر است.

در كافي شاپ قهوه يا لوازم جانبي كافيشاپ آن به فروش مي رسد اما در كافه فقط قهوه سرو مي شود.

نكاتي براي تشخيص يك كافي شاپ حرفه اي:

استشمام بوي و عطر قهوه مرغوبِ درست رُست شده، در بدو ورود به كافي شاپ به جاي هر بوي ديگري

يك اسپرسوي حرفه اي سرو كند.

كف كاپوچينو را درست و حرفه اي و راحت براي جدا خوردن از قهوه، درست كنند.

قبل تحويل سفارش گوشتان را تيز كنيد تا صداي دستگاه آسياب قهوه رابشنويد كه نشان از حرفه اي بودن كافي شاپ است زيرا اگر بلافاصله قبل دم كردن قهوه را آسياب شود، قهوه لذيذتر خواهد شد

همان مثل معروف” تناسب ظرف و مظروف”. هر نوع از قهوه بايد در فنجان و يا ماگ مناسب و غذاها در ظرف متناسب با نوع غذا سرو شود.

كافه هاي لوكس و بورژوايي:

معمولا فضاهاي قديمي و نسبتا جديدي هستند كه اقشار اشرافي و ثزوتمند در آن حضور پيدا مي كنند و معمولا نگاهي تشريفاتي و كاملا پرستيژ مدار هستند كه براي خودنمايي و خودشيفتگي و جلب توجه ميان اين قشر مرفه پيش بيني شده است و معمولا دكوراسيونهاي پر هزينه و پر كاري دارند. شايد كافه فرنگي بورژوايي عبارت نزديكي به اين نوع كافه ها باشد.

كافه خرده بورژوايي و خرده فرهنگي:

اين نوع از كافه هاي مرسوم بيشتر در حوزه برندينگ و معرفي خود به عنوان يك كافه ي تك بنا مي شوند و اقشاري همچون هنرمندان مشهور و ورزشكاران ثروتمند و خرده بورژواي فرهنگي را پذيرا هستند. محل هايي نسبتا لوكس و به اصطلاح ولخرج براي دكوراسيون و مبلمان و نظير اين ها... و بيشتر هويتي مد نظر آنها ست كه معرفي شوند ( برندينگ) و در جامعه معروف و مشهور باشند...

كافه دانشجويي ، فرهنگي:

كافه هاي فرهنگي كه بيشتر از معرفي برند و هزينه هاي گزاف براي دكور و خاصيت جذب افراد مشهور ، ساده تر و با رويكردي دانشجويي و جذب رهگذران عامه ي جامعه و دكوراسيون هايي كه معمولا قاب عكس نويسندگان و كارگردانان مطرح را به ديوار مي كويند و در فضاهاي اصلي شهر حضور دارند و هزينه نسبتا پايين تري براي نوشيندني ها و فست فود ها پرداخت مي شود. معمولا گپ و گفتگو هاي شاعرانه و هنري در آنها برپا مي شود و بيشتر مشتري محور هستند تا مخاطب محور.

كافه مولف ( خاص ) :

كافه هايي هستند كه مشخصه ظاهري از نام و نشان آنها و گاه شعار تبليغاتي و فرهنگي آنها مي تواند آنرا از ديگر دسته ي كافه هاي متمايز كند. معمولا تمايز در نحوه ي برخورد و فعاليت ها در اين كافه ها مورد نظر است. از حواشي و اتفاقات معمول يك كافه به دور هستند و نقش انديشه گرايي و تفكر در آن ها ديده مي شود و بيشتر مبناي فكري و ذهني در آنها موج مي زند. معمولا از ايده آل گرايي صرف فاصله مي گيرند و از تشريفات و تجملات به دور هستند و تمركز روي فضا و نگاه را در نظر مي گيرند و مخاطب محور هستند تا مشتري محور. اين فضاها شايد در هر منطقه اي يافت نشود و معمولا متفكرين و اهالي انديشه در آن حضور دارند و حتي براي پخش موسيقي در فضاي سالن خود مبنا را نوازش موسيقايي گوش و زيبايي شناسي شنيداري در نظر مي گيرند. دكورهايي مختص خود دارند و شايد از قواعد و اصول يك كافه استاندارد فاصله بگيرند و با اتفاقات نو و فكري همواره براي مخاطب نماينده ي فضاي فكري و معنوي هستند تا پاتوق يا محل دائمي براي حضور فيزيكي.

كافه در فرهنگ لغت معين به معني همه ي مردم و در فرهنگ لغت دهخدا به معني ،جاي عمومي براي نشستن و صرف قهوه و چاي و غيرهمي باشد. اما كافه به معناي عمومي مكان آن به محلي گفته مي شود كه افراد به دلخواه خود تنها يا با دوستان و هم قطارانشان براي صرف چاي يا قهوه به همراه كيك . شيريني، در آن حضور پيدا مي كنند. كافه ها قرار نيست خلوت باشند و اما مي توانند محيطي دنج باشند براي خلوت كردن روحي و ذهني. از ديگر تفاوت كافه و كافي شاپ اين است كه، كافه ها بيشتر از كافي شاپ ها تبديل به پاتوق مي شوند و اين امر به سبب فضا و اتمسفر حاكم بر كافه هاست.

منبع : ويرگول

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.