جمعه ۱۴ اردیبهشت ۰۳

رستوران هاي پرفروش اما كوچك!

۲۴ بازديد

از خيابان ستارخان كه رد شويد ، مخصوصاً اگر وقت ناهار يا شام هم باشد ، امكان ندارد شلوغي جلوي رستوران نشاط ، توجه شما را به خودش جلب نكند . اگر كمي اهل شكم باشيد ، حتماً ساندويچي فريدون ( به كسي نگوييد : همان فري كثيف خودمان ! ) را هم مي شناسيد از خودتان سوال مي كنيد چرا از بين اين همه رستوران و كبابي و ساندويچي ، چند تاشون هميشه شلوغند؟ چرا آنها هميشه و در هر حالي مشتريانشان را حفظ كرده اند؟

موقعيت مكاني خاص رستوران!؟

از ستارخان رد شده ايد و در كوچه پس كوچه هاي شهرآرا ، پيتزا ترنج را مي بينيد كه اصلاً موقعيت خوبي ندارد، ولي باز هم همان داستان است ! صف مشتريان ، پاركبان دم در و تعجب شما! اما چرا؟ راز موفقيت؟

حفظ طعم غذاي ثابت در رستوران

همه كساني كه در اين صنف هستند مي دانند كه بايد غذا را با همان مزه اي تحويل مشتري بدهند كه از روز اول داده اند . اين كار واقعاً سخت است . مخصوصاً وقتي تامين كننده ها عوض شوند ، يا كيفيت كارشان تغيير كنند و يا شما آشپز جديدي را استخدام كنيد . ولي به هر حال اين يكي از مهمترين رمز هاي پايداري و موفقيت است و نياز به پبش بيني زيرساخت ها تمهيدلا لازم در طرح كسب و كار رستوران دارد.

يك بار در پيتزا پاشا يكي از مشتريان به مسئول رستوران گفت « هنوز هم همون مزه ۵ سال پيش رو داره … عاليه

در كسب و كار هاي ديگر هم همينطور است . اگر همان كيفيت خوب كارشان را كه از روز اول داشته اند حفظ كنند ، يك گام به موفقيت نزديك تر شده اند. اگر شما همان پشتيباني از خدماتتان را كه روز اول ارائه مي داديد ، دنبال كنيد، چرا بايد مشتري راضي خود را از دست بدهيد ؟ اگر بتوانيد به برنامه هايي كه در بيزينس پلن رستوران خود تعريف كرده ايد، پايبند باشيد، چرا مشتري بايد ناراضي گردد؟

تمايز در رستوران

اگر يك محصول خاص داشته باشيد كه ديگران نتوانند مثل آن را داشته باشند و بتوانيد برند موفق رستوراني خود را بسازيد،  شما احتمالاً برنده ايد و گامي در جهت رسيدن به موفقيت برداشته ايد و يا حتي شما اولين باشيد و در ضمن اولين بودن ، كيفيت خوبي هم ارائه دهيد 

توجه به اصول بنياني رستوران داري

يخچال رستوران هاي مورد بحث ما ، تنوع زيادي ندارد ؛ مثلاً ترنج فقط نوشابه مشكي زمزم دارد . از آن طرف كسي كه به رستوران آنها آمده است ، براي غذاي خوبشان آمده ، نه براي تزئينات در و ديوار ، پس تقريباً اين بخش در اين رستوران ها وجود ندارند . اين رستوران ها معمولاً شماره نمي دهند و جالب اينكه بعضي هايشان حتي از دستگاه پوز براي پرداخت استفاده نمي كنند. اصل اينست كه غذاي خوب ( محصول خوب ) دست مشتري بدهيد، اينكه ظرف غذا چطوري باشد ، تزئينات داخلي ، جاي نشستن و … در مرحله بعد است.

 

كيفيت مناسب مواد اوليه در رستوران

آقا فريدون مي گفت خودش هر روز براي تهيه مواد اوليه مي رود و بهترين ها را انتخاب مي كند ؛ مي گفت نمي گذارد يك لكه چربي روي گوشتي كه مي خرد باشد. رستوراني ها مي دانند كه اگر كيفيت كارشان را پايين بياورند ، مشتري وفادار ديگر معني پيدا نمي كند. اينها همان رستوران هايي هستند كه برنامه كسب و كار رستوران خود را بر پايه حفظ كيفيت و وفادارسازي مشتري بنا كرده اند.

سرو حجم غذاي راضي كننده و مناسب مخاطب در رستوران

خيلي از كساني كه زياد به رستوران ها مي روند ، اهل شكم هستند . يعني اگر شما در مقام رستوران دار باشيد ، مي دانيد كه مشتري هاي شكمويي داريد ! پس چگونه مي توان اين مشتريان عزيز را راضي كرد ؟ با غذاي زياد ! چيزي كه همه برند هايي كه معمولاً جاي ديگري هم شعبه ندارند ، آن را رعايت مي كنند . آنها مي خواهند مشتري ، خوب سير شود ؛ چون براي همين به رستوران آنها آمده است

سرعت تحويل غذا در رستوران

در ساندويچي فريدون ، مخصوصاً وقتي خودشان پاي دخل باشند ، فاصله سفارش شما تا تحويل ساندويچ ، كمتر از ۳ دقيقه خواهد بود

راستي چه كسي از بالا بودن سرعت تحويل غذا در رستوران بدش مي آيد ؟ مخصوصاً كه اين روزها همه عجله دارند و ميخواهند سريع به آنچه ميخواهند برسند

نيش ماركت در مشتريان رستوراني

مخاطب رستوران هايدا و كباب تركي نشاط قشر متوسط جامعه است . مخاطب رستوران فري كثيف ، كمي بالاتر و مخاطب ترنج ، افرادي با جيب پر پول تر

صاحبان اين كسب و كارها ، مخاطبانشان را مي شناسند و سعي مي كنند آنها را حفظ كنند و بهترين خدماتي كه مي توانند را به مخاطبي كه نشانه گرفته اند عرضه كنند. هايدا اگر بخواهد قيمت هايش را افزايش دهد، ممكن است مشتري هاي وفادارش را از دست بدهد و ترنج هم اگر بخواهد در ازاي كم كردن از ميزان غذايش و يا هر دليل ديگري، ارزان تر بفروشد، شايد مشتري هاي جديدي پيدا كند ولي مسلماً مشتري هاي وفادار قبلي اش را ديگر نخواهد داشت.

 

از طرفي ، رستوران هاي مورد بحث ما جاي كافي و مناسبي براي نشستن مشتري ندارند ؛ مسلماً خيلي ها هم به رستوراني مي روند كه بتوانند با آرامش غذايي بخورند و با همراهشان هم صحبت شوند . اولويت آنها غذا نيست ، محلي براي آرامش است … پس نمي توانند از رستوران هاي مورد نظر ما لذت ببرند و البته اين رستوران ها هم مخاطبشان را طيف ديگري مي دانند

همه اين موارد باعث شده است كه بيشتر اين رستوران ها ، بدون اضافه كردن شعبه ، بدون تبليغات ، بدون هزينه هاي جانبي و … به محبوبيت برسند و مشتري هاي مخصوص و راضي خودشان را داشته باشند. آنها مشتريان وفاداري دارند كه حاضرند مسيرشان را دور كنند ولي از غذاي آنها استفاده كنند

منبع: 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.