جمعه ۲۸ اردیبهشت ۰۳

مهم ترين تجهيزات آشپزخانه صنعتي

۴ بازديد

راه اندازي رستوران يكي از شغل هاي جذاب است كه بسياري از افراد را وسوسه مي كند. ورود به دنياي بزرگ كترينگ، آشپزخانه، رستوران اصلا كار ساده اي نيست. هزينه هاي اوليه براي راه اندازي و تجهيزات رستوران بسيار بيش از چيزي است كه تصورش را مي كنيد. هزينه خريد يا اجاره محل، هزينه لوازم پذيرايي و مبلمان محل، هزينه دكوراسيون و بسياري از هزينه هاي جانبي به هزينه خريد تجهيزات آشپزخانه صنعتي افزوده مي شود كه در ابتدا مبلغ سنگيني است و مي تواند بسياري از افراد را منصرف كند.

تجهيزات آشپزخانه صنعتي در ديد مستقيم مشتري قرار ندارد و تنها كاركنان رستوران آن را مي بينند. اين موضوع نبايد دستاويزي براي فرار از خريد تجهيزات آشپزخانه صنعتي مناسب باشد. جهت راه اندازي و فعاليت در رستوران بايد ابزار و وسايل مناسب را تهيه كرد تا ايمني، كارايي و بهداشت محيط حفظ شود. ناديده گرفتن اين امر منجر به نابودي كسب و كارتان مي شود.

نكات خريد تجهيزات آشپزخانه صنعتي

تهيه تجهيزات آشپزخانه صنعتي را با دقت در جزئيات انجام دهيد. شكل هندسي فضاي مورد نظر و اندازه فضا، دو عنصر مهم در تهيه لوازم مناسب هستند. نظم و ترتيب اولين اصل در يك آشپزخانه است. قبل از هر اقدامي با دقت فضاي مورد نظر را بررسي كرده و به صورت فرضي، جاي لوازم ضروري را مشخص كنيد. سپس با ديد باز مي توانيد اقدام به خريد تجهيزات آشپزخانه صنعتي كنيد در حالي كه محل قرار گيري هر كدام را از قبل مشخص كرده ايد. اگر فضاي آشپزخانه داراي قناسي و شكل نامتعارف است مي توانيد برخي از لوازم را به صورت سفارشي تهيه كنيد تا مناسب با محل طراحي شود

توجه داشته باشيد كه تجهيزات آشپزخانه صنعتي با لوازم آشپزخانه هاي خانگي بسيار متفاوت است. خريد تجهيزات كوچك تر نمي تواند كارايي دستگاه هاي صنعتي را داشته باشد. دستگاه هاي خانگي توان استفاده روزانه و ساعات كار زياد را ندارند و جزو تجهيزات مناسب آشپزخانه هاي صنعتي نيستند. چرخ گوشت هاي بزرگ خانگي، سرخ كن هاي خانگي و ديگر لوازم خانگي نمي توانند كارايي مناسب چرخ گوشت هاي صنعتي و سرخ كن تمام استيل صنعتي را داشته باشند. با خريد لوازم نامناسب سرمايه خود را در معرض خطر قرار ندهيد.

روي تجهيزات پخت و پز صنعتي و يخچال هاي صنعتي سرمايه گذاري كنيد. صرف هزينه روي اين موارد به نفع كسب و كارتان است. قبل از خريد تجهيزات آشپزخانه صنعتي با وسواس زيادي دستگاه را بررسي كنيد و از عملكرد آن و شيوه تميز كردن قطعات آن اطلاع حاصل كنيد. لوازمي كه به سادگي تميز نمي شوند و يا عملكرد ضعيفي دارند موجب اتلاف نيروي كار در آشپزخانه مي شوند.

مهم ترين تجهيزات آشپزخانه صنعتي

تجهيزات آشپزخانه رستوران

خريد تجهزات مناسب موجب صرفه جويي در مصرف انرژي شده و هزينه هاي آتي را كاهش مي دهد. براي كاهش انرژي مصرفي در آشپزخانه صنعتي اين تجهيزات بسيار مناسب هستند و كارايي بهينه اي دارند:

ماشين هاي ظرفشويي صنعتي

يكي از كاربردي ترين تجهيزات رستوران ، ماشين ظرفشويي است. ماشين هاي ظرفشويي صنعتي داراي محفظه عايق گرما و حرارت هستند و مي توانند ميزان حرارت آب تنظيم شده را در وضعيت ثابت نگه دارند. هزينه زياد خريد ماشين هاي ظرفشويي صنعتي اصلا نگران كننده نيست. چنانچه ماشين ظرفشويي صنعتي از نوع مجهز به سيستم تصفيه آب و صرفه جويي مصرف انرژي باشد، بيشترين تاثير را در ميزان اتلاف انرژِي خواهد داشت و بهره وري بسيار مطلوبي را با نيروي كار كمتري امكان پذير مي كند. استفاده از نيروي انساني نمي تواند جايگزين ماشين هاي ظرفشويي صنعتي در كترينگ ها شود.

 

گاز القايي از تجهيزات آشپزخانه صنعتي

يكي از راه هاي صرفه جويي در مصرف انرژي آشپزخانه هاي صنعتي استفاده از گازهاي بزرگ چند شعله القايي است. اين تجهيزات مي توانند با محدود كردن ميزان گرما، انرژي بيشتري را براي ظرف طبخ غذا متمركز كنند. در نتيجه با كمترين ميزان انرژي، پخت به طور كامل و در زمان كوتاه تري انجام خواهد شد. سيستم كار گاز القايي بدين صورت است كه با برداشتن ظرف طبخ غذا، با قطع ميدان مغناطيسي، حرارت زير قابلمه به طور اتوماتيك قطع شده و جريان سوخت خاموش مي شود. اين امر در اتلاف سوخت مصرفي روزانه بسيار تاثيرگذار است و مي تواند يك امتياز مثبت تلقي شود. در آشپزخانه هاي صنعتي نبايد از گازهاي خانگي معمولي استفاده كنيد اين امر بسيار هزينه بر و غير اقتصادي است.

كاهش مصرف انرژي در قفسه غذاي داغ

تجهيزات آشپزخانه صنعتي و كترينگ ها به صورت تخصصي براي بهره وري بيشتر توليد شده اند. براي مثال تمامي كابين هاي نگهداري مواد غذايي ، عايق بندي شده و از اتلاف گرما جلوگيري مي كنند. استفاده از گرماي موجود براي مواد غذايي بدون نياز به انرژيِ اضافي از طريق قفسه هاي غذاي داغ ميسر است. تمامي كابين ها در آشپزخانه صنعتي بايد داراي سنسورهاي حرارت سنج باشند و بهترين شرايط را براي نگهداري مواد غذايي فراهم كنند. اين كابين ها مي توانند با تشخيص قفسه هاي خالي، به طور اتوماتيك لامپ هاي حرارتي را در محل مورد نظر خاموش كرده و انرژي مازاد را ذخيره كنند.

گريل هاي سازگار با محيط زيست

گريل از تجهيزات رستوران پر مصرف و هميشه روشن است كه انرژي بسياري را مصرف مي كند. گريل هاي جديد و به اصطلاح سازگار با محيط زيست، نسل جديد گريل هاي صنعتي هستند كه جايگزين گريل هاي پر مصرف قديمي شده اند. نسل جديد گريل هاي پيشرفته داراي صفحه هاي شيار داري هستند كه داراي سنسور و تايمر است. ويژگي انحصاي گريل هاي سازگار با طبيعت در زمان بندي براي خاموشي توسط سنسور است. در واقع زماني كه گريل كار نمي كند سنسور فعال شده و دستگاه خاموش مي شود. استفاده از آخرين فناوري هاي روز دنيا در توليد لوازم و تجهيزات آشپزخانه صنعتي منجر به استفاده بهينه و صرفه جويي در مصرف انرژي شده و كاهش هزينه هاي مصرفي را به دنبال خواهد داشت. جهت خريد تجهيزات آشپزخانه صنعتي بررسي هاي لازم را انجام داده و با افراد متخصص مشورت كنيد.

منبع:

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.