جمعه ۱۴ اردیبهشت ۰۳

روايتي از رستورانگردي در تهران

۱۱ بازديد

 

به گزارش گروه خبر خبرگزاري برنا، در زمان‌هاي قديم چيزي به عنوان يك رستوران مستقل در ايران معنا نداشت. اولين سالن‌هاي پذيرايي مختص مهمانخانه‌ها بود. از زمان تأسيس اولين مهمانخانه ايران به نام مهمانخانه نظافت در تبريز تا افتتاح اولين رستوران‌ها در ايران زمان زيادي گذشت چون مردم در آن زمان نه تنها تمايل زيادي براي كار كردن در مهمانخانه‌ها نداشتند كه براي استفاده از خدمات پذيرايي مهمانخانه‌ها هم علاقه‌اي از خود نشان نمي‌دادند.

سال‌هاي زيادي گذشت تا در تهران شاهد اولين راه اندازي رستوران‌ مستقل از مهمانخانه‌ها باشيم. پس از آن رستوران‌ها يكي‌يكي در انواع مختلفي ظهور كردند كه در اين ميان چلوكبابي‌ها جز اولين نوع از رستوران‌هاي تهران بودند. اولين چلوكباب تهران هم در سال 1254 در رستوران نايب براي مشتريان سرو شد. غلامحسين خان نايت اولين كسي بود كه با باز كردن رستوران خود تركيب خوشمزه و لذيذ پلو ايراني به همراه كره و كباب را به مردم معرفي كرد.

تهران در تصرف رستوران هاي چلوكبابي‌

طولي نكشيد تا تعداد چلوكبابي‌هاي تهران از تعداد انگشتانمان هم بالاتر رفت. حالا با وجود انواع مختلفي از رستوران‌ها با تجهيزات آشپزخانه صنعتي متفاوت در تهران كه مجموعه اي از پذيرايي‌هاي لوكس تا رستوران‌هاي گردان و رستوران فضاي باز را تشكيل داده اند، هنوز هم مي‌توان نام رستوران‌هاي قديمي پايتخت را در ميان اسامي پاتوق‌هاي جوانان تهراني ديد. رستوران شرف الاسلام كه تاريخ تأسيس آن به سال 1317 برمي‌گردد يكي از همان پاتوق‌هاي قديمي در نزديكي بازار تهران است.

رستوران البرز تهران كه مشتريان آن را با نام چلو كباب البرز مي‌شناسند يكي ديگر از آن پاتوق‌هاي قديمي است كه از سال 1346 تا به حال مشغول فعاليت است. اين رستوران‌ها اكثراً با همان شكل و شمايل قديمي اما با مديريت هوشمند و تجهيزات آشپزخانه رستوران استاندارد خود را در اين رقابت همچنان پابرجا حفظ كرده اند، حضور در آن‌ها شما را به ياد تهران قديم بيندازد. به ياد آن روزها كه آسمان شهر آبي‌تر بود و برج‌ها و ساختمان‌هاي چند طبقه هنوز جلوي تماشاي قله دماوند از تهران را نگرفته بودند.

از اين دست رستوران‌هاي قديمي با حال و هواي نوستالژيك هنوز چندتايي در تهران باقي مانده است. رستوران عمو هوشنگ در نياوران، رستوران عمو يحيي در نزديكي كاخ نياوران، رستوران مسلم بازار تهران و رستوران حاج فضل الله گلپايگاني و پسران در خيابان وليعصر چند تا از پاتوق‌هاي قديمي براي رستوران گردي در تهران هستند كه هنوز همان رونق سابق را دارند. مثلاً همين رستوران حاج فضل الله گلپايگاني كه يكي از رستوران‌هاي معروف خيابان وليعصر به حساب مي‌آيد با گذشت بيش از 50 سال سابقه هنوز مشتريانش براي خريد حليم‌هاي صبحانه و كباب‌هاي ظهرش جلوي آن صف مي‌كشند.

انواع رستوران‌ها در تهران براي شكم گردي

رستوران‌گردي در تهران را مي‌توان از ديدگاه‌هاي متنوعي تقسيم‌بندي كرد. مثلاً رستوران با فضاي باز، رستوران با موسيقي زنده، رستوران‌هاي لوكس و قيمت بالا، رستوران با تجهيزات و لوازم مدرن آشپزخانه رستوران ، رستوران‌هاي خوب با قيمت مناسب ، رستوران‌هايي با كيفيت بالا، رستوران‌هايي با فضاي خاص و... همه اين‌ها از نظر مشتريان مي‌تواند جز ويژگي‌هاي مثبت يك رستوران براي انتخاب آن به حساب بياييند؛ اما منظور ما از انواع رستوران‌ها اين نبود. يكي از مهم‌ترين ويژگي‌ها در دسته‌بندي رستوران‌هاي بي‌شمار پايتخت حيطه فعاليت آن‌هاست.

رستوران‌ها با توجه به نوع خوراكي كه به مشتريان عرضه مي‌كنند در چندين گروه مختلف دسته‌بندي مي‌شوند.

سفره‌خانه‌ها جز اولين غذاخوري‌هايي بودند كه در ايران ديده شدند. اين گروه كه مي‌توان آن‌ها را به عنوان رستوران‌هاي سنتي هم معرفي كرد معمولاً رستوراني با طراحي داخلي سنتي هستند و براي نشستن به جاي ميز و صندلي تخت‌هاي چوبي و پشتي‌هاي سنتي چيده‌اند. در اين نوع رستوران‌هاي تهران معمولاً غذاهاي سنتي ايراني سرو مي‌شود.

دسته بعدي طباخي يا در اصطلاح عاميانه‌تر كله‌پزي‌ها هستند كه تنها يك نوع خاص از خوراك ايراني را براي مشتريانشان سرو مي‌كنند. ساعت كار شلوغ اين نوع از رستوران‌ها صبح زود براي وعده صبحانه است. در اين غذاخوري‌هاي سنتي غذاهاي سنگيني مانند كله‌پاچه، خوراك مغز گوسفندي، خوراك زبان، سيرابي و شيردان و … سرو مي‌شود. بهترين ساعت براي غذا خوردن در طباخي‌ها بين ساعت 8 تا 10 صبح است؛ اما براي خوردن انواع خوراك‌ و سيرابي و شيردان مي‌توان غروب هم به طباخي‌ها سر زد.

بعد از طباخي‌ها كه به صورت اختصاصي به يك نوع خوراك مي‌پردازند به ديزي سراها مي‌رسيم. ديزي سرا هم نوعي از غذاخوري‌هاي سنتي ايراني است كه در آن‌ها فقط آبگوشت يا همان ديزي سرو مي‌شود. اين غذاي محبوب ايراني در ديزي سراها داخل ظروف مخصوص سفالي و لعاب‌دار يك‌نفره پخته و براي مشتريان سرو مي‌شود.

چلوكبابي‌ها را هم كه در ابتدا معرفي كرديم. اين نوع از غذاخوري‌ها از اولين تجربه هاي راه اندازي رستوران‌ بودند كه در تهران تأسيس شدند و به نسبت سه مورد قبل قدمت بيشتري دارند. در چلوكبابي‌ها هم مي‌توان انواع غذاهاي سنتي ايراني را سفارش داد. منو اين رستوران‌ها شامل انواع كباب و انواع خورش‌هاي ايراني است.

فست فودي‌هاي تهران هم كه به نسبت ديگر انواع رستوران قدمت كمتري دارند اين روزها از محبوبيت زيادي برخوردارند. رستوران‌هاي زنجيره‌اي مانند بوف، شيلا، برگر لند و پدر خوب حالا از محبوب‌ترين پاتوق‌هاي جوانان تهراني براي رستوران گردي هستند. تعداد اين نوع از غذاخوري‌ها هرروز بيشتر مي‌شود و رقابت را براي رستوران‌داران اين حوزه حسابي سخت كرده است.

اما سؤالي كه مطرح مي‌شود اين است كه حالا در ميان اين همه رستوران چطور مي‌توانيم رستوران مورد علاقه خودمان را پيدا كنيم؟ اصلاً جاي نگراني نيست. افرادي هستند كه مي‌توانند رستوران‌هاي مختلف را به صورت تخصصي در دسته‌بندي‌هاي مشخصي به شما معرفي كنند. سايت‌هايي وجود دارد كه به كمك رستوران گردهاي حرفه‌اي ليست‌هاي خيلي اختصاصي و ويژه‌اي براي كاربران طراحي مي‌كنند. شما مي‌توانيد با مراجعه به اين سايت‌ها تنها با چند كليك ساده با معروف‌ترين رستوران‌هايي كه مطابق سليقه شما هستند آشنا شويد.

منبع:

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.