پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

آشنايي با انواع گوناگون قهوه

۶ بازديد

شايد براي شما هم پيش اومده كه وقتي به كافي شپ سر ميزنيد دقيقا نمي دونيد تفاوت اون همه اسامي قهوه كه نوشته شده چيه! پس در اين مطلب همراه ما باشيد تا با مدل هاي مختلف قهوه آشنا بشيد.

اسپرسو (Espresso)

اين تصور نادرست وجود دارد كه اسپرسو يك دانه است. در واقع كلمه اسپرسو به روش خاصي از دم كردن قهوه گفته مي شود. اسپرسو نوعي قهوه است كه در كافي شاپ ها توسط دستگاه اسپرسوساز صنعتي دم مي شود. دانه ها قبلاً بايد به خوبي توسط آسياب قهوه صنعتي خرد شوند و سپس دوز سريعي از فشار زياد و آب گرم دريافت مي كنند. اين تركيب فشار و آب، مقدار كمي قهوه متراكم با طعم غني استخراج مي كند. يك جرعه اسپرسو حدود ۷ تا ۹ گرم قهوه آسياب شده مي برد. در نتيجه براي تهيه حرفه اي مدل قهوه به تجهيزات حرفه اي كافي شاپ نياز داريم. اسپرسو از مدل هاي پايه اي و محبوب قهوه در كافي شاپ ها به حساب مي آيد.

كاپوچينو (Cappuccino)

اين نوشيدني مرسوم در ايتاليا يك بخش اسپرسو، يك بخش شير جوشيده و يك بخش كف شير دارد. اگر به درستي دم شود، هر جرعه اي كه مي نوشيد بايد به مقدار مساوي قهوه، شير و كف داشته باشد. ولي در بيشتر كافي شاپ هاي آمريكا، آن را در فنجان هاي ۸ اونسي (۲۲۶ گرمي) سرو مي كنند. در كافي شاپ ها براي تهيه اجزاي مختلف يك كاپوچينو نيز از اسپرسو ماشين صنعتي استفاده مي شود. كاپوچينو به معناي "كلاه كوچك" است و به لايه باريك كف در بالاي قهوه اطلاق مي شود. در ايتاليا هرگز پس از وعده غذايي يا بعد از ۱۱ صبح، كاپوچينو نوشيده نمي شود.

لاته (Latte)

لاته محبوب و مشهور يك نوشيدني اسپرسوي ايتاليايي است كه دو بخش شير جوشيده و يك بخش قهوه دارد. معمولاً از كاپوچينو بزرگتر است و شير بيشتري دارد. از آنجائيكه شير فقط جوشانده مي شود و كف زيادي ندارد، سطح مناسبي براي ايجاد طرح هاي هنري فراهم مي كند. شير بيشتر به معناي طعم رقيق تر است و براي افرادي كه تازه با طعم قهوه آشنا شده اند مناسب تر است. جالب است بدانيد لته آرت يا ايجاد طرح هاي هنري در قهوه لته جزو تكنيك هاي اصلي يك باريستا حرفه اي در سراسر دنيا به شمار مي رود و در مسابقات مختلفي در اين حوزه برگزار مي شود. براي اجراي يك لته آرت حرفه اي علاوه بر تسلط بر تكنيك ها از بهترين دستگاه اسپرسوساز صنعتي نيز استفاده مي شود.

آمريكانو (Americano)

آمريكانو يك جرعه اسپرسو و آب اضافي براي بيشتر كردن آن است. اين طعم رقيقي ايجاد مي كند كه بيشتر شبيه قهوه صاف شده آمريكايي است تا يك جرعه اسپرسو.. اين قهوه بدون شير و به صورت قهوه سياه سرو مي شود.

كورتادو/جيبرالتار (Cortado/Gibraltar)

عليرغم اسامي مختلف، تنها چيزي كه كورتادو را از جيبرالتار (جبل الطارق) متمايز مي كند كافي شاپي است كه اين قهوه را در آن سفارش مي دهيد. كورتادو يك اسپرسوي اسپانيايي است كه با شير جوشيده بريده مي شود (كورتادو به اسپانيايي مي شود "بريدن"). اين نوشيدني كوچكي است كه فقط كمي بزرگتر از ماكياتو است . نام جيبرالتار يا جبل الطارق در سال ۲۰۰۵ توسط كافي شاپي واقع در سانفرانسيسكو اختراع شد و به نوعي ليوان شيشه اي اطلاق مي شود.

ماكياتو (Macchiato)

در حاليكه اين استارباكس بود كه ماكياتو را مشهور كرد، ولي ماكياتوي استارباكس شباهت كمي به ماكياتوي واقعي دارد. ماكياتوي سنتي يك جرعه اسپرسو و بخش كوچكي از شير كف دار در بالاي آن است. اين نوشيدني كوچك خيلي قوي است زيرا غليظ ترين طعم اسپرسو را دارد و شير اضافه شده به آن، از شدت اين طعم مي كاهد. ماكياتو به معناي "طرحدار" است و به طرح هايي كه روي كف شير داده مي شود اطلاق مي گردد.

كولد برو (Cold Brew)

كولد برو به روش دم كردن آيسد كافي گفته مي شود كه شامل خيساندن قهوه آسياب شده در آب به مدت ۸ ساعت مي شود تا طعم كامل آن دربيايد. با اين روش عصاره اي بدست مي آيد كه مي توان به ميزان دلخواه به آن آب اضافه كرد. اين روش آزاد در سال هاي اخير در كافي شاپ ها مرسوم شده است و درست كردن اين نوع قهوه در منزل نيز راحت است. بسياري از كافي شاپ ها عصاره ها را داخل بطري مي فروشند و بدين ترتيب مي توان در منزل به ميزان دلخواه آن را رقيق كرد.

آيسد كافي (Iced Coffee)

آيسد كافي معمولي را مي توان به دو روش تهيه كرد: قهوه معمولي را بگذاريد بماند تا سرد شود، يا قهوه داغ قوي را مستقيماً روي يخ بريزيد. در هر دو صورت طعم رقيقي درست مي شود كه باعث شده روش هاي جديد دم كردن آيسد كافي اخيراً محبوب و مرسوم شوند.

پور اُور (Pour Over)

اين روش دم كردن قهوه عبارتست از ريختن آب داغ روي قهوه كاملاً آسياب نشده و دانه درشت و صاف كردن آن قهوه. با آنكه روش ها و تجهيزات مختلف دم كردن قهوه وجود دارد، ولي همه آنها از روند يكسان خيساندن دانه هاي آسياب شده در آب داغ پيروي مي كنند. با آنكه اين يك روش سنتي براي دم كردن قهوه است، ولي طعمي غيرعادي دارد.

موكا (Mocha)

موكا يك قهوه محبوب و دسري با شكلات است. عموماً آن را با تركيب يك جرعه اسپرسو و پودر كاكائوي مخلوط با شير درست مي كنند. شير را مي جوشانند و نوشيدني را با هنر لاته تزئين مي كنند. يكي از انواع آن بيچرين است كه نوشيدني مخصوص شهر تورين در ايتاليا است و تركيبي از قهوه، خامه شكلاتي با طعم فندق و خامه غليظ است.

فراپوچينو (Frappucino)

اين نوشيدني در آمريكا بسيار معروف شده است. با آنكه بسياري از مردم تصور مي كنند كه اين قهوه شبيه بستني براي اولين بار در استارباكس درست شده، ولي در واقع ريشه آن جاي ديگري است. فراپوچينو زاده ذهني جرج هاول از كافي شاپ Coffee Connection در بوستون است كه در دهه نود استارباكس اين كافي شاپ را خريد. نام "فراپوچينو" تركيبي از كلمه نيو انگلندي "فراپ" براي بستني و كلمه "كاپوچينو" است. فراپوچينو از چه چيزهايي تشكيل شده است؟ استارباكس طرز تهيه اين قهوه را مثل يك راز نگه داشته و دستور تهيه آن را در وبسايش نگذاشته است. ولي يك چيز قطعي است، اين نوشيدني راز محبوبيت انفجاري استارباكس است. قطعاٌ نبايد اين نوشيدني را در جايي غير از استارباكس سفارش دهيد. و محض اطلاعتان: اگر فكر مي كنيد اين نوشيدني كافئيني كه مي خواهيد را تأمين مي كند، بدانيد كه اين نوشيدني اصلاً قهوه ندارد!

 

منبع: برترينها

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.