جمعه ۱۴ اردیبهشت ۰۳

فايده و مضرات نوشيدن قهوه چيست؟

۳ بازديد

در دنياي امروز كافه گردي و نوشيدن قهوه در كافي شاپ از عادات رايج بسياري از افراد است. نوشيدني رايجي كه دستيابي به عطر و طعم دلخواه آن نياز به تكنيك و استفاده از تجهيزات حرفه اي كافي شاپي دارد. اين نوشيدني محبوب مانند هر خوراكي ديگري فوايد مضرات خاص خود را دارد كه در اين مقاله به بررسي آنها خواهيم پرداخت. فراموش نكنيم بهداشت و حفظ كيفيت دان قهوه، بكارگيري لوازم حرفه اي دم آوري قهوه و حفظ تعادل در مصرف آن در بروز اين فوايد و مضرات موثر هستند. در ادامه فوايد و مضرات قهوه را مي خوانيد.

تاثيرات مثبت نوشيدن قهوه بر سلامتي

اگر براي نوشيدن قهوه كافي شاپ ها ا انتخاب مي كنيد به ياد داشته باشيد كه براي نوشيدن قهوه اي با كيفيت و بهره مندي از خواص قهوه در ابتدا بايد از تازگي و بهداشت دان قهوه و بعد بكارگيري لوازم حرفه اي كافي شاپ اطمينان حاصل كنيد.

۱- قدرت آنتي اكسيداني: دانه‌هاي قهوه سرشار از آنتي اكسيدان هستند. محققان تاييد كرده اند كه يك فنجان قهوه مقدار آنتي اكسيدان بيشتري نسبت به همين مقدار آب انگور، تمشك و پرتقال دارد. به علاوه تركيبات فنوليك موجود در قهوه از چاي و كاكائو كه به عنوان دو منبع فنوليك شناخته مي‌شوند، بيشتر است.

تحقيقات نشان مي‌دهد كه افزودن شير يا خامه به قهوه تاثيري در جذب آنتي اكسيدان‌هاي آن ندارد. البته ترجيحا بهتر است شكر اضافه نشود، زيرا جذب آنتي اكسيدان‌ها را به تاخير مي‌اندازد.

۲- پيشگيري از پاركينسون: مطالعات زيادي گوياي اين مطلب است كه مصرف منظم قهوه قدرت كاهش خطر ابتلا به بيماري پاركينسون را دارد.

۳- كاهش آسيب‌هاي كبد: نوشيدن سه فنجان و بيشتر قهوه در روز مي‌تواند پيشرفت هپاتيت C. مزمن را كاهش دهد.

۴- سنگ صفرا و كليه: كساني كه مصرف كننده بالاي قهوه هستند (۴ فنجان و بيشتر در روز) ۲۵% كمتر از افرادي كه اين نوشيدني را ميل نمي‌كنند مبتلا به سنگ كليه و صفرا مي‌شوند. نوشيدن حداقل يك فنجان قهوه در روز تا ۱۰% احتمال اين بيماري را كاهش مي‌دهد.

۵- كاهش احتمال ابتلا به نقرس: افرادي كه در طول روز ۴ فنجان و بيشتر قهوه مي‌نوشند ۴۰% كمتر از مصرف كنندگان كم قهوه در معرض خطر ابتلا به بيماري نقرس هستند.

۶- موفقيت شغلي: كافئين يك محرك است. تحقيقات زيادي گوياي تاثيرات مثبت كافئين در هوشياري و توجه است.

۷- بيماري آلزايمر: كساني كه در طول زندگي قهوه مي‌نوشند ديرتر مبتلا به بيماري آلزايمر مي‌شوند.

مضرات نوشيدن قهوه

۱- فشار خون: قهوه فشار خون را بالا مي‌برد. حتي اگر اين افزايش خيلي جزئي هم باشد، كساني كه دچار پرفشاري خون هستند در برابر اين تاثير قهوه آسيب پذيرترند.

۲- پوكي استخوان: مصرف كنندگان بالاي قهوه ممكن است دچار افزايش دفع كلسيم از ادرار شده و در معرض خطر پوكي استخوان قرار گيرند. اين مشكل به خصوص در مورد كساني كه به اندازه كافي كلسيم دريافت نمي‌كنند اهميت بيشتري پيدا مي‌كند.

۳- خواب نامطلوب: افراط در مصرف كافئين ممكن است تا حد چشمگيري سيستم عصبي مركزي را تحريك كند. همچنين مقدار بالاي كافئين تاثيرات منفي در به خواب رفتن و كيفيت خواب دارد. هر فردي بايد متناسب با شرايط خواب خود ساعت نوشيدن قهوه را تنظيم كند، اما به طور كلي توصيه مي‌شود ۴ تا ۶ ساعت قبل از به رختخواب رفتن قهوه نوشيده نشود. براي مثال نوشيدني هاي قهوه بر پايه اسپرسو كه با استفاده از دستگاه اسپرسوساز قهوه تهيه مي گردند، حاوي عصاره غليظي از قهوه است كه ميتواند بر كيفيت خواب موثر باشد.

۴- رفلاكس گوارشي: قهوه تا حد بالايي مي‌تواند عامل بازگشت اسيد معده و سوزش معده در افراد مستعد اين مشكل شود.

۵- بارداري: گرچه هنوز دلايل روشني در رابطه با آسيب قهوه به جنين تاييد نشده است، اما توصيه مي‌شود درمدت بارداري نوشيدن قهوه به ۱ تا ۲ فنجان در روز كاهش يابد. همچنين خانم‌هايي كه سقط‌هاي مكرر داشته و يا براي بارداري مشكلاتي دارند بايد قهوه را به طور كامل كنار بگذارند.

۶- كاهش جذب آهن: نوشيدن قهوه به همراه غذا به خاطر وجود تانين، جذب آهن را كم مي‌كند. افراد مبتلا به كم خوني بايد قهوه را مانند چاي يك ساعت قبل يا دو ساعت بعد از غذا بنوشند

 

منبع: تابناك

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.